Århus-kampagnen, Henry’s Hælerbar blev en succes!

Fra den 1. til den 12. februar gennemførte Forsikring & Pension kampagnen Henry's Hælerbar i Århus. Dette skete i samarbejde med Det Kriminalpræventive Råd og Århus politi og med markant støtte fra myndigheder og erhvervsliv i Århus. Kampagnen satte fokus på hæleri og målet var, at få flere til at tage afstand fra hæleri.

I slutningen af marts måned er der gennemført en opinionsundersøgelse, der har målt kendskabet til kampagnen og kampagnens evne til at påvirke folks holdning til hæleri. I undersøgelsen blev der interviewet 500 tilfældigt udvalgte personer i Århus-området. Resultaterne er særdeles positive. Overraskende mange kunne huske kampagnen, og der var bred enighed om, at kampagnen havde påvirket folks holdninger til hæleri.

Undersøgelsesresultaterne
Undersøgelsens resultater viser ingen væsentlige forskelle i besvarelserne for de to køn, ligesom alder og indkomstforhold ikke har stor betydning for svarene. Der er derfor i det efterfølgende ikke lagt vægt på disse variable.

Det fremgår af undersøgelsen, at 76 pct. af de adspurgte kunne huske kampagnen. I betragtning af, at undersøgelsen blev gennemført næsten halvanden måned efter kampagnens afslutning vurderes denne genkendelse at være meget høj.

Kampagnen blev husket bedst for sine reklamespots i tv. 53 pct. af de adspurgte kunne huske kampagnen fra tv, 30 pct. kunne huske annoncer i aviser, 21 pct. huskede Henry’s Hælerbar – den ombyggede pølsevogn og 18 pct. huskede reklamer på busser i Århus (summen af svar giver ikke 100, da man kunne angive flere svar).

Hæleri blev ikke gjort til et hyppigt samtaleemne mand og mand imellem. 75 pct. oplyste, at man under kampagnen ikke havde talt med andre om hæleri. Det var ventet, at en større del end tilfældet var, ville have drøftet hæleriproblemet med andre.

Har kampagnen om Henry’s Hælerbar generelt påvirket folks holdning til hæleri? Hertil svarede 55 pct., at den generelt havde påvirket folks holdninger og 17 pct. mente, at kampagnen ikke havde påvirket folks holdninger til hæleri. Det interessante er at få belyst, om man selv har ladet sig påvirke af kampagnen. På dette spørgsmål svarede kun 12 pct. at de var blevet påvirket og 85 pct. at de ikke var blevet påvirket. Den markante forskel i besvarelserne skyldes formentlig, at langt flere er påvirket end de selv vil oplyse, for hvis de erkender det, vil det samtidig betyde, at de før kampagnen havde større accept af hæleri!

På spørgsmålet om hvordan man selv tror man vil reagere, hvis man får tilbudt at købe hælervarer, svarer 78 pct. at de helt sikkert ikke vil købe hælervarer. 14 pct. siger, at de sandsynligvis ikke vil købe hælervarer, 6 pct. svarer, at de sandsynligvis vil købe hælervarer og 2 pct. svarer, at de helt sikkert vil købe hælervarer. Det er tankevækkende, at kun 78 pct. tager klart afstand fra hæleri. Der synes fortsat at være behov for kampagner der søger at ændre adfærd.

For at få belyst omfanget af hæleriaktiviteten blev der spurgt, om man inden for de sidste 2 år har fået tilbudt varer, som måske kunne være stjålne? Her svarede 84 pct. at de ikke var blevet tilbudt varer, 14 pct. havde en enkelt gang fået et tilbud, medens 2 pct. ofte havde fået tilbud.

 

 


Hæleri statistik

Undersøgelse

Interview med HENRY

Hvornår er et tilbud for godt?

Konkurrence

   
Tilbage