Med
budskabet "Aalborg mod hæleri" sætter Aalborg i den kommende
tid fokus på hæleri med kampagnen "Henry's Hælerbar".
Hæleri er et større problem, end man umiddelbart skulle tro.
I professor Jørgen Goul Andersens undersøgelse "Lovene og
mig" erkender 20 pct. af 18-29 årige mænd, at de har begået
hæleri mindst én gang. For kvinder i samme aldersgruppe er
tallet godt 10 pct. Og fra tidligere straffesager om hæleri kan
man se, at det ikke alene er gruppen af kendte småkriminelle, der
begår hæleri. Hæleri finder sted i alle samfundslag.
Hæleri er en berigelsesforbrydelse på lige fod med tyveri,
og i princippet får man den samme straf for hæleri som for
tyveri. Og man kan ikke klare frisag ved at hævde, at man ikke vidste,
at varen var tyvekoster. For sagen er, at hvis man klart burde have indset,
at der var tale om tyvekoster, så kan man blive straffet.
I befolkningen er der samtidig et bredt ønske om, at antallet af
indbrud, tyverier og røverier skal begrænses. Så derfor
er formålet med at sætte ind mod hæleri naturligvis
også at forsøge at få nedbragt antallet af indbrudstyverier
mv. For alt andet lige burde det forhold, at tyven ikke kan få afsat
sine varer føre til færre indbrud. Bl.a. derfor går
Det Kriminalpræventive Råd, Aalborg Politi, Aalborg Kommune
og forsikringserhvervet ud med kampagnen "Henry's Hælerbar" (Aalborg
mod hæleri).
Det er vores overbevisning, at borgere og erhvervsliv i Aalborg ønsker
at få gjort noget ved hæleriet. Og vi er i forbindelse med
planlægningen af kampagnen fra alle sider blevet mødt med
stor imødekommenhed. I kampagnen vil der blive sat fokus på hæleri,
og der vil blive informeret om, hvad man kan gøre for at undgå
at blive fanget i en hælerifælde. På den måde
kan hæleriet bekæmpes. Vi ønsker Aalborg held og lykke
i kampen mod hæleri.
|
|
Læs
interview med Flemming Kjær, Aalborg Politi
Interview
med HENRY
Konkurrence
Pressemeddelelse
|